Over Brabant Cultuur

Brabant is rijk aan cultuur. Daarom zetten Kunstloc, Brabant C, Cubiss en provincie Noord-Brabant zich samen in om kunst en cultuur zichtbaarder te maken bij een groter Brabants publiek. Dit doen we met de campagne Brabant Cultuur, waarin we verschillende thema’s uitlichten. De campagne zet pareltjes in de kijker: talenten, organisaties en initiatieven waarvan iedereen moet weten dat ze uit Brabant komen. We mogen trots zijn op cultuur uit Brabant, want die is van een hoge kwaliteit.

Talentontwikkeling

Het eerste thema van de campagne is talentontwikkeling. We willen graag laten zien dat de Brabantse aanpak van talentontwikkeling uniek is. Want we benutten kansen met andere sectoren, bundelen krachten en investeren in duurzame initiatieven. Hiermee zorgen we voor een betere positie van makers en een sterkere kunst- en cultuursector.

Op zoek naar talent

Om het thema talentontwikkeling een gezicht te geven, gingen we op zoek naar drie Brabantse talenten. En wie kan beter bepalen wat de Brabantse talenten van het moment zijn dan de kunst- en cultuursector zelf? Daarom vroegen we eind 2017 aan de sector op welke talentvolle Brabantse makers en creatief ondernemers zij het meest trots zijn. De talenten moeten een uitzonderlijke (inter)nationale prestatie hebben geleverd, afkomstig zijn uit Brabant of wonen en/of werken in Brabant en de potentie en ambitie hebben om een groot publiek te bereiken.

Er werden maar liefst 170 namen voorgedragen. Op basis van het aantal vernoemingen werd een lijst van 30 genomineerden samengesteld. Vervolgens kon het publiek kennis met ze maken en stemmen op hun drie favoriete kunstenaars.

Drie Brabantse talenten zijn het gezicht van de campagne

Uit de 170 inzendingen en 30 genomineerden werden performer Jacqueline Hamelink, dirigent Frank Adams en beeldend kunstenaar Marieke Vromans gekozen. Zij kregen een bedrag van 2500 euro én zijn het gezicht van de campagne. Zo werden er o.a. drie prachtige, intrigerende videoportretten van hen gemaakt.